На сьогодні саме юзабіліті впливає на ефективність вебсайтів, а не візуальний дизайн. Оскільки вся розробка вебпроєктів розрахована на кінцевого користувача, свого часу виник термін User-centered design (дизайн орієнтований на користувача). Цей підхід використовується не тільки у веброзробці, а й повсюдно, проте саме його використання зумовлює ймовірність успіху майбутнього інтернет-проєкту.
У цій статті ми не збираємося розглядати конкретні приклади розташування того чи іншого елемента інтерфейсу, а розберемо основні принципи створення вебдизайну. Прислухаючись до цих принципів, дизайнер може прийти до ефективних рішень під час розробки призначеного для користувача інтерфейсу, який полегшить користувачеві експлуатацію вашого ресурсу і, як наслідок, збільшить його продуктивність.
Для того, щоб розуміти, як цю методику втілити в життя, спершу необхідно розібратися з моделлю поведінки користувачів на сайті, зрозуміти їхній тип мислення і як вони сприймають інформацію.
Звички людей у браузері схожі на їхню поведінку в супермаркеті. Якщо людина заходить в інтернет для пошуку чогось певного, то вона бігатиме очима кожною сторінкою, доки не наштовхнеться на посилання, яке хоч якось натякає на те, що вона шукає. Виходить так, що під час такого “сканування” упускається переважна частина контенту сторінки.
Якщо користувач заходить в інтернет для пошуку чогось конкретного, то як тільки він знаходить перспективну пошукову видачу, він по ній клікає. Якщо відкрита сторінка не відповідає очікуванням, він повертається на попередню і пошук триває.
Контент переважає дизайн. Якщо користувач натикається на контент високої якості, він готовий терпіти рекламу і застарілий дизайн сайту. Тому є так багато прикладів того, як не дуже вдало спроєктовані сайти з високоякісним контентом протягом тривалого часу отримують великий трафік. При веброзробці на замовлення важливо розуміти, що контент важливіший за дизайн, який його оточує, тому потрібно підготувати матеріал для заповнення свого ресурсу заздалегідь.
Користувачі не читають, а сканують. Аналізуючи вебсторінку, користувачі шукають деякі візуальні “якорі”, які могли б допомогти їм у сприйнятті змісту сторінки. За такого побіжного читання по діагоналі важливо встигнути зачепити користувача, перш ніж йому набридне і він покине сторінку. Тому важливо використовувати інформативні заголовки, виділення ключових слів, розбивати текст на інформативні блоки.
Користувачі мережі нетерплячі й вимагають негайно вирішити їхню проблему. Дуже простий принцип: якщо вебсайт не може задовольнити очікування користувачів, тоді дизайнер не впорався зі своєю роботою належним чином, і компанія втратила гроші. Що менш інтуїтивно зрозуміла навігація сайтом, то більше у користувачів бажання покинути вебсайт і шукати альтернативи.
Користувачі не вміють робити оптимальний вибір. Вони не шукають інформацію лінійним чином, послідовно переходячи від одного розділу сайту до іншого. Замість цього користувачі клацають на перше відповідне на їхню думку посилання. Оптимізація відображення контенту на сторінці важка, і це займає багато часу, проте результативність відвідування вашого ресурсу збільшується.
Користувачі хочуть контролювати. Вони хочуть мати можливість керувати своїм браузером і покладатися на одноманітне представлення даних по всьому сайту. Наприклад, рекомендується ніколи не відкривати посилання в нових вікнах браузера, оскільки користувачі хочуть мати можливість повернутися на сайт за допомогою кнопки “Назад”.
Вебсторінка має бути наочною і не вимагати інструкцій. Розробляючи дизайн сайту, ваше завдання позбавити користувача зайвих запитань. Якщо пересування сайтом і його структура не є інтуїтивно зрозумілими, користувачам стає складніше збагнути, як тут все влаштовано. Чітка архітектура, посилання, що легко ідентифікуються, і в міру візуальних підказок полегшать користувачам шлях до своєї мети.
Під час розробки вебпроєкту, коли ви збираєтеся запропонувати своїм відвідувачам будь-яку послугу або інструмент, намагайтеся, щоб ваші вимоги до користувача були мінімальними. Що менше дій потрібно від користувачів для тестування сервісу, то більша ймовірність, що випадковий відвідувач дійсно спробує його. Нові відвідувачі хочуть взаємодіяти з ресурсом, не заповнюючи при цьому довгі форми для створення облікового запису, яким вони можуть ніколи не скористатися в майбутньому. Дозвольте користувачам досліджувати сайт і дізнаватися про ваші послуги, не примушуючи їх ділитися особистими даними. Немає сенсу змушувати користувачів вводити адресу електронної пошти, щоб протестувати той чи інший функціонал. В ідеалі приберіть усі бар’єри, не вимагайте підписки або реєстрації насамперед. Одна тільки реєстрація користувача є достатнім приводом покинути ваш сайт і скоротити вхідний трафік.
Оскільки на вебсайтах надано як статичний, так і динамічний контент, деякі деталі користувацького інтерфейсу привертають до себе увагу більше, ніж інші. Очевидно, що зображення, відеоролики, списки і навіть текст, виділений жирним шрифтом, привабливіші, ніж просто текст.
Людське око – це вкрай нелінійний пристрій, і користувачі мережі можуть миттєво розпізнавати помітні кольори та рухи. Ось чому рекламні ролики на відео дуже дратують і відволікають, але з погляду маркетингу вони чудово справляються із завданням привернення уваги користувачів.
Зосередження уваги користувачів на певних областях сайту з помірним використанням візуальних елементів може допомогти вашим відвідувачам дістатися кінцевої точки, не замислюючись про те, як насправді це має бути зроблено. Чим менше у відвідувачів запитань, тим краще вони орієнтуються на сайті та підвищують свою довіру до компанії, яку він представляє. Іншими словами: що менше потрібно думати, то приємнішим є користувацький досвід.
Надання користувачеві чіткого розуміння доступних функцій – основоположний принцип успішної розробки користувацького інтерфейсу. Неважливо, як це досягається. Важливим є те, що контент добре зрозумілий і відвідувачі почуваються комфортно, взаємодіючи з системою.
Оскільки Інтернет відрізняється від друкованих ресурсів, необхідно налаштувати стиль листа відповідно до вподобань користувача. Промо-тексти зазвичай не читаються. Довгі текстові блоки без зображень і ключових слів, виділених жирним шрифтом або курсивом, будуть пропущені.
Говоріть по суті. Уникайте пестливих або незрозумілих найменувань, сленгових виразів і складних технічних термінів. Викладайте думки чітко і лаконічно. Наприклад, якщо ви хочете, щоб користувач створював обліковий запис, краще використовувати заклик до дії “зареєструватися”, ніж “почати зараз!” або “випробувати наші сервіси”.
Принцип “будь простіше” має бути фундаментальним під час розробки дизайну під замовлення. Користувачі рідко відвідують вебсайти для милування дизайном; більше того, у більшості випадків вони шукають інформацію, не звертаючи на дизайн уваги.
На думку відвідувачів, найкращий дизайн сайту – це просто текстовий блок із доречним медіаконтентом, який точно відповідає їхнім запитам, без будь-яких рекламних оголошень або додаткових блоків контенту. Нижче приклади як можна робити сайт для оренди авто, а як робити не варто.
Важко переоцінити важливість візуальних пробілів. Це не лише допомагає зменшити когнітивне навантаження для користувачів, а й дає змогу краще сприймати надану інформацію. Коли новий відвідувач уперше потрапляє на сайт, перше, що він намагається зробити, – це переглянути сторінку та розділити контент на читабельні фрагменти інформації.
Складні структури складніше читати, сканувати, аналізувати та взаємодіяти з ними. Якщо у вас є вибір між розмежуванням двох сегментів дизайну роздільною лінією або будь-яким пробілом, зазвичай краще використовувати рішення з пробілами. Ієрархічні структури зменшують складність: чим краще вам вдасться надати користувачам відчуття візуальної ієрархії, тим легше сприйматиметься ваш контент.
Виділяють три основні принципи використання так званої “зорової мови” – контенту, який користувачі бачать на екрані.
Традиційне відображення елементів сайту не означає, що у вас вийшов ординарний нецікавий продукт. Навпаки, дотримання цього правила допомагає користувачеві максимально швидко вникнути у ваш ресурс. Під час створення інтернет-порталу важливо розташовувати ключові елементи там, де їх звикли бачити користувачі. Цим розробник допомагає відвідувачеві сайту освоїтися швидше, тим самим завойовуючи його довіру. Нижче можна порівняти дизайн інтернет-магазинів.
Цей принцип необхідно використовувати в кожному проєкті, оскільки юзабіліті тести допомагають діагностувати проблеми з дизайном сайту. Більшість помилок роблять ще на початкових етапах проєктування, і чим пізніше їх виявляють, тим дорожче вони обходяться для проєкту.
Хорошою практикою вважається проведення тестування після кожного внесення змін протягом розробки, це дає змогу знаходити проблеми, які не помітили на перших етапах.
Розробка UI/UX дизайну може стати набагато ефективнішою, якщо дотримуватися всіх цих аспектів. Компанія з розробки ПЗ PNN Soft уже понад 15 років надає свої послуги у сфері веброзробки. Виділена команда наших спеціалістів допоможе Вам втілити в життя бізнес-проєкти будь-якої складності, користуючись арсеналом сучасних технологій і методологій в ІТ-сфері. Ми надаємо повний комплекс послуг у веброзробці, який включає в себе:
Наша компанія займається розробкою різноманітних корпоративних систем і додатків – вебпорталів, інформаційно-аналітичних систем, автоматизованих систем управління підприємством (системи ERP, CRM), систем електронного документообігу тощо. Реалізацію своїх ідей можна почати з простого кроку – надіслати запит із замовленням розробки сайту на нашу пошту info@pnnsoft.com.